Ponad połowa seniorów wiedzę o rynku finansowym czerpie z telewizji

Co trzecia osoba w wieku pomiędzy 60, a 70 rokiem życia dobrze ocenia swój poziom wiedzy na temat usług finansowych. Jednocześnie 40% badanych twierdzi, że ma słabą wiedzę w tym obszarze – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego. Ponad połowa seniorów (54%) wiedzę finansową czerpie z telewizji. Inne, najczęściej wymieniane źródła to: wizyty osobiste w placówkach, a także gazety i internet.

30% seniorów dobrze ocenia swoją wiedzę na temat usług finansowych, natomiast 40% osób pomiędzy 60, a 70 rokiem życia twierdzi, że ma słabą wiedzę.

Seniorzy to szczególna grupa klientów, która z racji wieku potrzebuje specjalnego traktowania na rynku finansowym. Może być także w większym stopniu narażona na nieuczciwe praktyki związane z korzystaniem z usług finansowych – mówi Agnieszka Wachnicka, Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego. Z jednej strony aż 70% seniorów deklaruje, że posiada konto w banku, a co trzeci dobrze ocenia swoją wiedzę na temat finansów. Z drugiej strony co czwarty twierdzi, że nie ma wystarczającej wiedzy, a tylko 22% badanych potrafi wskazać prawidłową definicję RRSO. Dlatego tak ważna jest edukacja i stałe podnoszenie świadomości konsumentów co zasad korzystania z produktów finansowych, ryzyka wiążącego się z inwestowaniem, a także konsekwencji związanych z zaciąganiem kredytów lub pożyczek. 

Źródła wiedzy o usługach finansowych

Z badań Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego wynika, że ponad połowa (54%) seniorów wiedzę na temat usług finansowych czerpie z telewizji, a 34% z wizyt osobistych w placówkach oferujących usługi finansowe. Popularnym źródłem informacji są także gazety (27%) oraz internet (25%). Z telewizji najczęściej korzystają osoby mieszkające na wsi i posiadające wykształcenie podstawowe, a wizyty osobiste w placówkach i internet częściej wskazują osoby lepiej wykształcone. Wiedzę finansową seniorzy uzyskują także od rodziny, znajomych i z ulotek.

Wiedza na temat produktów finansowych czerpana z telewizji może być powierzchowna i oparta głównie na przekazach reklamowych emitowanych przez stacje telewizyjne – mówi Agnieszka Wachnicka, Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego. Należy pamiętać, że reklama nie stanowi oferty produktowej, a jest jedynie zachętą do zapoznania się z ofertą i nie zawiera wszystkich informacji do podjęcia decyzji o wyborze produktu finansowego. Zawsze należy dokładnie zapoznać się z warunkami konkretnego produktu. W przypadku pożyczki należy sprawdzić warunki spłaty i dopasować kwotę raty do swoich możliwości finansowych. W przypadku produktów inwestycyjnych trzeba rozumieć zasady na jakich opierają się poszczególne produkty, w jaki sposób inwestowane są pieniądze, jaki jest poziom ryzyka, a także poznać zasady wypłaty i ewentualnego gwarantowania środków – dodaje Prezes.

Badanie zostało przeprowadzone w maju br. na zlecenie Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego przez Danae sp. z o.o. Badanie zrealizowano na reprezentatywnej próbie N=604 osób pomiędzy 60, a 70 rokiem życia, metodą CATI – wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo. Próbę dobrano z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1005.

LOKALIZACJA

  • Ul. Piękna 15/16,
    00-549 Warszawa

  • +48 22 55 99 496

  • kontakt@frrf.pl

KONTAKT DLA MEDIÓW

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

Przewiń do góry