Sprawdź, zanim zainwestujesz! Cz. 5 – systemy promocyjne typu piramida

Jakaś firma kusi Cię szybkim zyskiem w krótkim czasie przy niskiej opłacie startowej? Poziom Twoich zysków jest uzależniony od liczby osób, które dzięki Twoim namowom przystąpią do projektu? Uważaj, bo to może być piramida finansowa. Nawet, jeśli będziesz zachęcany do inwestycji w projekt charytatywny, nie daj się zwieść. Tego typu projekty są oszustwem.

W systemie promocyjnym typu piramida Twój zysk zależy od wpłat osób znajdujących się niżej w tej strukturze. Chodzi o to, abyś namówił kolejne osoby do przystąpienia do projektu w zamian za gratyfikację finansową – wciągając nowe osoby do struktury, poziom Twoich zysków się zwiększa. Jednak konieczność przystępowania do struktury coraz to nowych klientów, aby  zapewnić wypłaty osobom, które wcześniej przyłączyły się do struktury, powoduje, że piramida finansowa jest nietrwała i ostatecznie przychodzi moment, w którym struktura ta upada.

Jak rozpoznać, że mamy do czynienia z piramidą finansową?

Tego rodzaju oferty mogą przejawiać się przykładowo zaproszeniem klienta do projektu inwestycyjnego, którego warunkiem jest uiszczenie jedynie niewielkiej opłaty startowej. Część tej opłaty przekazywana jest na określony cel, np. charytatywny, ale równie dobrze mogą to być neutralne z punktu widzenia klienta cele, takie jak np. darmowe szkolenia online, inicjatywy społeczne, przedsięwzięcia biznesowe. Warunkiem otrzymania przez klienta udziału w zysku jest  natomiast zachęcanie kolejnych znajomych do wejścia do systemu i dokonywanie przez nich kolejnych wpłat. Z upływem czasu okazuje się jednak, że promowanie przedsięwzięcia przez osoby z systemu, dołączanie do niego kolejnych nowych klientów i coraz wyższe opłaty startowe nie są wystarczające do wygenerowania zysku, co powoduje upadek piramidy i utratę wpłaconych przez klientów pieniędzy.

Przed ulokowaniem oszczędności w tego typu system, w pierwszej kolejności powinniśmy zweryfikować wiarygodność podmiotu, do którego ostatecznie mają trafić nasze środki – nie musi być to bowiem podmiot, który przedstawia nam ofertę. Dlatego należy sprawdzić, kto będzie zarządzał naszymi środkami.  Posłużmy się w tym celu stroną internetową Komisji Nadzoru Finansowego, www.knf.gov.pl, na której znajduje się wyszukiwarka podmiotów uprawnionych do działania na rynku finansowym. Równie ważne jest sprawdzenie listy ostrzeżeń publicznych KNF, na której widnieją podmioty, wobec których Urząd złożył do prokuratury zawiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Sprawdźmy również, czy podmiot, któremu chcemy powierzyć swoje oszczędności nie znajduje się na liście ostrzeżeń konsumenkich Prezesa UOKiK.

Nie kierujmy się jedynie wyglądem strony internetowej podmiotu, z którym chcemy zawrzeć umowę. Nawet jeśli strona internetowa wygląda profesjonalnie nie oznacza to, że nasze pieniądze będą bezpieczene. I zwróćmy uwagę na jeszcze jedną rzecz – jeśli do zapoznania się z zawartością strony internetowej danego podmiotu konieczne jest podanie naszych pełnych danych osobowych, może to oznaczać, że podmiot ten nie chce, aby infromacje dotyczące oferty dla klienta były oficjalnie dostępne publicznie i miały do nich wgląd np. organy państwowe.

Pamiętajmy, że piramidy finansowe dla swojego przetrwania potrzebują stałego rozrostu liczby uczestników  w strukturze, którzy będą wnosić nowe środki finansowe. W praktyce jedyną zachętą, która może do tego skłaniać jest obietnica bardzo wysokich zysków. Naszą czujność zawsze powinny wzbudzać oferty, które obiecują niebotycznie wysokie zwroty z inwestycji. Organizatorzy piramid umiejętnie przedstawiają informacje dotyczące potencjalnej inwestycji, są specjalnie szkoleni i używają różnych socjotechnik, które mają sprawić, że wejdziemy do struktury.

Nie dajmy sie zwieść namowom, że oferta kierowana jest wyłącznie do wybranego grona osób albo ograniczona w czasie – tego typu informacje zawsze powinny być dla nas sygnałem, że oferta może być próbą oszustwa. Podobnie jak prośby organizatorów o zachowanie dyskrecji. W takich sytuacjach jest wysoce prawdopodobne, że dany podmiot działa nielegalnie i powierzenie mu środków rodzi ryzko ich nieodwracalnej utraty.

LOKALIZACJA

  • Ul. Piękna 15/16,
    00-549 Warszawa

  • +48 22 55 99 496

  • kontakt@frrf.pl

KONTAKT DLA MEDIÓW

  • Katarzyna Korycka

    Katarzyna Korycka

    PR Manager
    katarzyna.korycka@frrf.pl
    tel. 600 400 223

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

Przewiń do góry