Rodzice wiedzą o finansach więcej niż bezdzietni

Polacy, którzy mają dzieci wiedzą więcej na temat finansów – wynika z badania przeprowadzonego dla platformy edukacyjnej Kapitalni.org przez firmę Maison&Partners.
Ci, którzy mają dzieci lepiej zdali składający się z 27 pytań Test Wiedzy Finansowej, lepiej też oceniają swoją biegłość w finansach i ekonomii.

Polacy, którzy mają dzieci lepiej oceniają swoje kompetencje w oszczędzaniu, pożyczaniu, gospodarowaniu budżetem domowym, podatkach, systemie emerytalnym czy prawach konsumenta niż bezdzietni. 75 proc. ankietowanych, którzy mają dzieci, uważa, że wie jak uniknąć nieodpowiedzialnego zadłużania. Tak samo na to pytanie odpowiedziało 60 proc. bezdzietnych badanych. Dzieci w rodzinie zwiększają też poziom wiedzy o ubezpieczeniach: 55 proc. badanych „dzieciatych” twierdzi, że zna się na produktach ubezpieczeniowych. Tylko 41 proc. bezdzietnych twierdzi, że wie jak się poruszać w ubezpieczeniowym świecie. Jedynie inwestowanie i przedsiębiorczość sprawia rodzicom więcej problemu niż bezdzietnym.

– Przygotowany przez platformę edukacyjną Kapitalni.org Test Wiedzy Finansowej sprawdza czy rzeczywista wiedza potwierdza subiektywne odczucia ankietowanych. W przypadku osób mających dzieci faktycznie tak jest. Lepiej oceniają swoje umiejętności finansowe i lepiej odpowiadają na pytania w teście – mówi Marcin Hoppe, odpowiedzialny za rozwój platformy Kopitalni.org.

Na pytanie: zazwyczaj im dłuższy jest okres spłaty pożyczki, tym niższy jest całkowity jej koszt, 70 proc. „dzieciatych” odpowiedziało, że to jest fałsz, a tylko 62 proc. bezdzietnych znało prawidłową odpowiedź. 57 proc. badanych posiadających dzieci wie, że w ciągu 14 dni można odstąpić od umowy pożyczki. Tylko 45 proc. bezdzietnych ma taką wiedzą.

Co do jednego wszyscy ankietowani są zgodni: rodzice powinni edukować dzieci w obszarze finansów, by ustrzec je w przyszłości przed kłopotami finansowymi (uważa tak 96 proc. Polaków). A 86 proc. jest zdania, że większa wiedza finansowa rodziców przekłada się na większy autorytet w oczach dziecka. Jednakże nie tylko rodzice są według Polaków obarczeni taką odpowiedzialnością.

– Jesteśmy wręcz jednomyślni co do tego, że trzeba edukować społeczeństwo w tematach finansowych i ekonomicznych, ale znacząco różnimy się poglądami kto miałby za tę edukację odpowiadać. Największe nadzieje nadal pokładamy w szkole i ten wynik zwiększył się rok do roku. Być może znaczenie ma tu lockdown i edukacja online, a być może zdajemy sobie po prostu coraz lepiej sprawę, że sami nie mamy odpowiednich kompetencji żeby nauczyć młode pokolenie finansów na odpowiednim poziomie. Spada również przeświadczenie, że każdy człowiek sam odpowiada za swoją edukację finansową – mówi Tomasz Jaroszek, ekspert Kapitalni.org.

Od pięciu lat Kapitalni.org badają wiedzę finansową i sposoby jej pozyskiwania. Od czterech lat Polacy częściej wskazują, że to rodzice odpowiadają za edukowanie finansowe, od trzech lat coraz więcej ankietowanych wskazuje szkołę, jako miejsce, w którym powinniśmy nauczyć się finansów. Natomiast od trzech lat coraz mniej osób uważa, że każdy samodzielnie odpowiada za swoją wiedzę finansową.

***

O Kapitalni.org

Platforma edukacyjna Kapitalni.org działa od czerwca 2015 r. Twórcy serwisu Kapitalni.org kierowali się zasadą tzw. efektywnej edukacji finansowej. Celem portalu jest dostarczanie użytkownikom wiedzy o finansach w przyjaznej formie oraz weryfikacja i stałe mierzenie postępów w nauce. Serwis jest źródłem kompleksowej, ale podanej w przyjazny sposób wiedzy na temat: pożyczania, oszczędzania, wychodzenia z długów, pomnażania oszczędności, psychologii finansów, praw konsumenta oraz bezpieczeństwa finansowego i cyfrowego. Użytkownicy platformy mają do dyspozycji test osobowości finansowej, zindywidualizowane ścieżki edukacyjne, szereg artykułów eksperckich. W serwisie znajdują się także kursy i specjalne kalkulatory, pomagające trzymać finanse w ryzach. W 2019 roku portal stworzył przygodową grę Pre.Kapitalni, pierwszą tego typu grę dla dorosłych i starszej młodzieży. Pre.Kapitalni wpisują się w trend gier typu serious games, czyli narzędzi fabularnych, których podstawowym celem nie jest rozrywka, a osiąganie konkretnych celów edukacyjnych. Pre.Kapitalni pozwalają zdobyć praktyczne umiejętności, które wykorzystujemy w codziennym życiu.

LOKALIZACJA

  • Ul. Piękna 15/16,
    00-549 Warszawa

  • +48 22 55 99 496

  • kontakt@frrf.pl

KONTAKT DLA MEDIÓW

  • Katarzyna Korycka

    Katarzyna Korycka

    PR Manager
    katarzyna.korycka@frrf.pl
    tel. 600 400 223

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

Przewiń do góry