Jakie są umiejętności finansowe Polaków i możliwości ich rozwoju? Jakie podejście do zarządzania pieniędzmi mają dorośli Polacy, a czy i na ile w tej kwestii różni się młode pokolenie konsumentów? Na te oraz wiele innych pytań odpowiada najnowszy raport przygotowany przez SpotData we współpracy z Provident Polska „Edukacja finansowa w Polsce: analiza stanu umiejętności finansowych i możliwości ich rozwoju”. Publikacja oprócz wniosków z badania zawiera również rekomendacje dla konsumentów, instytucji i biznesu, dotyczące podnoszenia umiejętności w tym obszarze w naszym kraju.
Jak wskazuje badanie „Edukacja finansowa w Polsce: analiza stanu umiejętności finansowych i możliwości ich rozwoju”, w kwestiach finansowych polskie dzieci są wyedukowane lepiej niż w innych krajach najbardziej rozwiniętych gospodarczo, natomiast wiedza dorosłych plasuje się na poziomie średniej dla krajów OECD. Z danych wyłaniają się jednak luki w systemie edukacji finansowej – raport te niedociągnięcia identyfikuje, podając jednocześnie rekomendacje, które pomogą je zniwelować.
– Uważam ten raport za jedną z najlepszych analiz dotyczących edukacji finansowej, które zostały przeprowadzone w Polsce. Został zrealizowany dzięki współpracy z fundacją naukową Evidence Institute, która zajmuje się m.in. badaniami w zakresie edukacji i wpływu systemu edukacyjnego na gospodarkę. Dzięki temu nad naszym raportem pracowali naukowcy, którym temat jest bliski, rozumieją dane i znają badania z innych krajów – tłumaczy Ignacy Morawski, główny ekonomista Pulsu Biznesu. – Dlatego polecam raport jako jedno z ciekawszych i głębszych źródeł wiedzy na temat edukacji finansowej – dodaje.
Dlaczego edukacja finansowa jest ważna?
Sposób, w jaki wydajemy, oszczędzamy i lokujemy pieniądze, ma kluczowe znaczenie dla naszego dobrobytu ekonomicznego. Rynek finansowy nieustannie ewoluuje, nowe produkty stają się coraz bardziej skomplikowane a jednocześnie łatwiej dostępne dla szerokiego grona odbiorców. Dokonując codziennych decyzji finansowych, narażamy się więc na większe ryzyko. Skutki gospodarcze pandemii COVID-19, które nastąpiły zaraz po kryzysie finansowym w 2008 roku, skłaniają coraz więcej osób do rozwijania umiejętności zarządzania pieniędzmi. W wielu państwach członkowskich Unii Europejskiej od lat prowadzone są programy edukacyjne dla obywateli o różnym wieku i sytuacji życiowej, które mają na celu zwiększenie ich świadomości finansowej.
Jak poprawić stan wiedzy ekonomicznej Polaków?
Posiadanie wiedzy i umiejętności finansowych jest dziś kluczowe dla jakości życia i stabilności finansowej zarówno jednostki, jak i całego społeczeństwa. Aby uzupełnić braki w tej dziedzinie, konieczne jest podejmowanie konkretnych i zdecydowanych działań. Dlatego wśród głównych rekomendacji autorów badania, znajdują się m.in. wsparcie rodziców i szkół w rozpoczęciu edukacji finansowej od najmłodszych lat, wdrożenie długofalowych projektów edukacji finansowej dla osób dorosłych, czy organizacja kursów i programów informacyjnych dla grup, które zakończyły już edukację i charakteryzują się niższymi kompetencjami finansowymi.
Zachęcamy do zapoznania się z treścią raportu: