Co trzeci Polak udostępni swoje dane w zamian za promocję

Nie zdajemy sobie sprawy jak często dzielimy się naszymi danymi osobowymi w internecie. Z Barometru Providenta przygotowanego we współpracy z Fundacją Rozwoju Rynku Finansowego w związku ze Światowym Dniem Konsumenta wynika, że co trzeci Polak jest gotowy udostępnić swoje dane osobowe w zamian za korzystną ofertę promocji.

W badaniu Barometr Providenta przygotowanym we współpracy z Fundacją Rozwoju Rynku Finansowego ankietowani wskazali, że najczęściej korzystają z dostępu do konta bankowego przez internet (72 proc. badanych) i płatności internetowych (54 proc. badanych). 16 proc. badanych zadeklarowało, że kupuje produkty na raty w sieci, a 7 proc. że korzysta z odroczonych płatności. Z badania wynika również, że niezależnie od tego w jakim wieku jesteśmy, tak samo chętnie korzystamy z usług finansowych w sieci. Problematyczna jednak okazała się ochrona własnych danych osobowych i zainteresowanie tym, co dalej się z nimi dzieje po wypełnieniu formularzy.

Wypełnij formularz i …

Udostępniamy nasze dane osobowe w wielu miejscach. Z Barometru Providenta wynika, że często udostępniamy nasze dane również firmom za obietnice promocji, ciekawych treści czy spersonalizowanej oferty.

Ponad połowa badanych twierdzi, że wypełniając formularz w internecie dotyczący produktów finansowych zwraca uwagę na to, komu firma dalej przekaże ich dane osobowe. Jednak aż co trzeci badany zadeklarował, że tylko czasami to sprawdzał. 7 proc. respondentów stwierdziło, że nigdy nie zwraca uwagi gdzie dalej będą przekazywane ich dane.

– Wypełniając formularze kontaktowe ważne jest, abyśmy zwracali uwagę jakich danych wymaga od nas firma oraz z jakiej domeny dostajemy ofertę. Kiedy otrzymujemy tzw. super promocję, ale w zamian firma prosi nas o podanie danych wrażliwych, np. daty urodzenia, numeru PESEL powinna nam się zapalić czerwona lampka – zwraca uwagę Agnieszka Wachnicka, prezes Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego. – W sieci, ale nie tylko, powinna przyświecać nam zasada, że im mniej danych o sobie podamy, tym lepiej. Ważne jest abyśmy, zapoznali się z regulaminem przekazywania danych, zanim je komukolwiek udostępnimy – podkreśla prezes Fundacji.

Z Barometru wynika, że Polacy są dość hojni, ponieważ ponad połowa z nas (57 proc.) stwierdziła, że udostępnia swoje dane firmom w celach marketingowych. Istotny jest fakt, że robimy to tylko w przypadku podmiotów do których mamy zaufanie. 28 proc. respondentów stwierdziło natomiast, że nigdy nie udostępnia takich danych.

Na ile wyceniamy nasze dane?

Co trzeci z badanych przyznał, że głównym warunkiem udostępnienia swoich danych w celach marketingowych jest jakaś korzyść np. rabat, promocja na dany produkt, zniżka na zakupy. Provident wraz z Fundacją Rozwoju Rynków Finansowych zapytał Polaków, czy udostępnią swoje dane osobowe, imię i nazwisko oraz telefon w zamian za ofertę nieoprocentowanej pożyczki. 46 proc. respondentów stwierdziła, że podałaby takie dane, ale tylko firmie którą zna. Podobny procent respondentów zdecydowanie odmówił podania swoich danych.

– Udostępnianie danych osobowych w celach marketingowych jest dobrowolne a zgodę na otrzymywanie materiałów marketingowych zawsze można cofnąćprzypomina Agnieszka Wachnicka. – W przekazywaniu i udostępnianiu podstawowych danych firmom nie ma nic złego i niepokojącego. Jeśli jednak firma prosi nas o podanie danych wrażliwych np. stanu zdrowia, statusu rodzinnego, wykształcenia to możemy zadać sobie pytanie do czego takie dane będą użyte i czy chcemy się nimi dzielić z innymi.

Tymczasem z badania wynika, że 33 proc. ankietowanych deklaruje gotowość udostępnienia takich danych jak stan zdrowia, wykształcenie, status rodzinny za obietnicę otrzymywania np. spersonalizowanej oferty dostosowanej do jego potrzeb. Polacy podkreślają jednak, że takie dane udostępniają tylko tym podmiotom, które znają. Większość badanych (61 proc.) twierdzi jednak, że tak wrażliwych danych nigdy nie udostępnia.

LOKALIZACJA

  • Ul. Piękna 15/16,
    00-549 Warszawa

  • +48 22 55 99 496

  • kontakt@frrf.pl

KONTAKT DLA MEDIÓW

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

Przewiń do góry